۰۹:۰۶
دسته: فرهنگی
کد خبر: 26979886
مرکز هنرهای نمایشی بر عملکرد گروه‌های تئاتری نظارت بیشتری کند

مرکز هنرهای نمایشی بر عملکرد گروه‌های تئاتری نظارت بیشتری کند

به اشتراک بگذارید:
سمیرامیس محمدی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز نمایش «جنگنامه‌ی غلامان» گفت: در طول چهار ده گذشته تئاتر یکی از مهجورترین هنرهای نمایشی است و اهالی این حرفه با تعهد اخلاقی و حرفه‌ای و تنها به پشتوانه علاقه و برای زنده نگه داشتن این هنر، در این عرصه فعالیت داشتند. وی ادامه داد: خانه تئاتر به عنوان یک «ان جی او» مستقل وظیفه حمایتی در مورد اعضای خود و فعالین در این صنف را دارد، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های موجود، از قدرت لازم برای دفاع از اعضای خود برخوردار نیست و این مهم ناشی از عدم هماهنگی مرکز هنرهای نمایشی با خانه تئاتر است که سبب شده گروه‌های نمایشی برخلاف آیین نامه‌های موجود در خانه تئاتر و بدون انتقاد قرارداد تیپ شروع به همکاری با فعالین تئاتر کنند. این دستیار و برنامه‌ریز که پس از یک ماه و نیم تمرین هر روزه در پلاتو ۲ مجموعه تئاتر شهر در شب اجرای نخست «جنگنامه‌ی غلامان» به دستور مجری طرح و مدیر تولید این پروژه از کار کنار گذاشته شد، در این باره بیان کرد: به خواست محسن حسینی کارگردان نمایش «جنگنامه ی غلامان» و به عناوین دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مسئول روابط عمومی‌فعالیتم در این نمایش را در دور دوم تمرین‌های این نمایش از اوایل شهریور ماه آغاز کردم و در این مدت با موافقت و رضایت کارگردان روزانه بیش از چهار ساعت فعالیت حضوری در این پروژه داشتم. وی ادامه داد: به دلیل عدم حضور وحید مهدی‌زاده مجری طرح و مدیر تولید پروژه در طول روزهای تمرین، هیچ گونه قراردادی با من و اعضای دیگر این گروه منعقد نشد و تنها به پشتوانه اعتماد و سابقه کاری شخص محسن حسینی، فعالیت در این پروژه را بدون انعقاد قرار داد ادامه دادم. محمدی افزود: پس از آخرین جلسه تمرین (اجرای ژنرال) و تمرین نهایی با نور، دکور، لباس و گریم در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر با اولین حضور مهدی زاده به عنوان مجری طرح و مدیر تولید و رویارویی با ایشان خواستار انعقاد قرارداد شدم، اما ساعتی پس از پایان تمرین به شکل تلفنی، با لحنی گزنده و بدون ذکر دلیل از پروژه اخراج شدم. وی ادامه داد: این در حالی است که این اخراج از کار با نظر مدیر تولید کار و به دلیل درخواست من برای انعقاد قرار داد در شب نخست اجرا انجام گرفت و شخص دیگری به سرعت جایگزین شد. محمدی در ادامه گفت: در دهه نود افرادی خارج از محیط هنری تئاتر با عناوین مدیر تولید، مجری طرح و تهیه کننده وارد عرصه کوچک تئاتر شدند و بدون رعایت اصول اولیه و حرفه ای کار تهیه با اعضای این حرفه، مشغول فعالیت هستند که موجب شدند بدنه نحیف تئاتر که نیازمند حمایت تهیه کنندگان بزرگ و صاحبنامان و دغدغه‌مندان عرصه هنر است با عدم رعایت قوانین حرفه‌ای هر روز نحیف و شکننده‌تر شود. این روزنامه نگار باسابقه و فعال در زمینه تئاتر بیان کرد: انتظار می‌رود مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر در کشور و خانه تئاتر تنها «ان جی او» مستقل در زمینه تئاتر، با نظارت دقیق بر عملکرد گروه‌های تئاتری نقش حمایتگر و در عین حال ناظر خود را به دقت حفظ کند تا اهالی فعال در زمینه تئاتر با دغدغه کمتر در زمینه حفظ حقوق مادی و معنوی خود به وجه هنری کار خود متمرکز شوند. محمدی گفت: افراد با سابقه چون محسن حسینی و گروه‌هایی که در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌روند، از مرکز هنرهای نمایشی برای پرداخت دستمزد اعضای گروه و تامین هزینه‌های اجرا چون ساخت دکور، لباس، گریم، طراحی پوستر و بروشور کمک هزینه دریافت کرده و سهمی‌هم از فروش روزانه بلیت‌های اجرا دارند، انتظار می‌رود که گروه‌های فعال در سالن‌های دولتی به این پشتوانه مالی، حقوق مادی و معنوی اعضای خود چون انعقاد قرارداد را رعایت کنند، زیرا برخلاف سایر گروه‌های نمایشی که در سالن‌های خصوصی و بدون هیچ گونه کمک مالی مرکز هنرهای نمایشی فعالیت دارند، از پشتوانه مالی مناسب تری برخوردار هستند. به گزارش ایرنا، این دستیار کارگردان در مورد دریافت دستمزد خود در طول تمرین و حال با اخراج از کار، تاکید کرد: در طول روزهای تمرین هیچ گونه دریافتی از مدیر تولید و کارگردان کار که صاحبان اثر هستند نداشتم، حال نیز با اخراج از کار در شب نخست اجرا و عدم وجود قرارداد، هیچ گونه صحبتی مبنی بر پرداخت دستمزد اینجانب به عنوان دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مسئول روابط عمومی‌نشده است.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار